Η ΤΡΙΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
 
   
 
 
 
 
 
 
 
 
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ - ΚΡΙΤΙΚΕΣ - ΓΛΩΣΣΑΡΙΟ - ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ - ΑΛΗΘΕΙΟΜΕΤΡΟ - ΤΑΙΝΙΑ - DOWNLOADS

 

Ο ΠΟΛΙΚΟΣ ΑΣΤΕΡΑΣ:
Η Φωτογραφία και τα Οπτικά Εφέ στο ΑΣΤΕΡΙ ΤΟΥ ΒΟΡΡΑ

Ο βραβευμένος με Emmy και υποψήφιος στα βρετανικά βραβεία κιν/φου BAFTA, Διευθυντής Φωτογραφίας Χένρι Μπράχαμ συνεργάστηκε στενά με τον Βάιτζ για να εστιάσουν στα απέραντα τοπία που ήθελε να αποτυπώσει, χωρίς ποτέ να χάνεται η επαφή με την ψυχολογία των ηρώων που συμμετέχουν στη σκηνή.
«Τα χρώματα στην αρχή είναι πλούσια, χρυσαφένια, σε ζεστούς τόνους,» περιγράφει ο Μπράχαμ. «Βρισκόμαστε σε ένα παράλληλο σύμπαν όπου η νύχτα, ακόμη και το φεγγάρι είναι χρυσαφένια, σε αντίθεση με το ασημί-μπλε φεγγάρι που ανήκει στον κόσμο της Οξφόρδης.»
Στο Λονδίνο, η Λύρα θαμπώνεται από την εντυπωσιακή αλλαγή των χώρων σε σύγκριση με την Οξφόρδη. «Πηγαίνει σ' αυτό το εντυπωσιακό ταξίδι στο Λονδίνο της κυρίας Κάλτερ, το οποίο είναι αστραφτερό και δελεαστικό,» εξηγεί. «Στους προβολείς που είχαμε για κύριο φωτισμό, αυξήσαμε την ένταση του φωτός ώστε να ρίχνουν πιο πολύ λευκό και κοφτερό φως. Αλλά όταν η Λύρα το σκάει από την κυρία Κάλτερ, το νυχτερινό Λονδίνο στο παράλληλο σύμπαν μας έχει πολύ περισσότερο πράσινο φως.»
Καθώς η Λύρα πηγαίνει βόρεια, τα τοπία γίνονται «ψυχρά, ασημένια, σε μπλε αποχρώσεις, κάτι που είναι η ρομαντική άποψη του βορρά,» περιγράφει ο Μπράχαμ. «Πέρασα κάποιο διάστημα στους πάγους της Αρκτικής και πράγματι είναι πολύ όμορφο τοπίο. Μπορείς να δεις ένα σωρό χρώματα στον πάγο.»
Ο Βάιτζ ανέθεσε στον συντονιστή οπτικών εφέ Μάικλ Φινκ και στην παραγωγό των οπτικών εφέ Σούζαν Μακλέοντ να βοηθήσουν, ώστε να γίνουν κατανοητές απ' όλους οι πολύπλοκες ανάγκες της ταινίας στον τομέα των εφέ. Επίσης, τρεις μονάδες οπτικών εφέ απασχολήθηκαν εκτεταμένα στην παραγωγή -η Cinesite και η Framestore CFC από τη Μεγάλη Βρετανία, και η Rhythm & Hues από τις Ηνωμένες Πολιτείες. Ο συντονιστής Οπτικών Εφέ της Cinesite, Σου Ρόου, της Framestore CFC, Μπεν Μόρις και της Rhythm & Hues, Μπιλ Γουέστενχοφερ, και οι ομάδες τους δούλεψαν τα εφέ με ένα ρυθμό επεξεργασίας 40 λήψεων ανά εβδομάδα, από τη στιγμή που ξεκίνησαν τη δουλειά τους μέχρι το τελικό μιξάρισμα.
Οι Γκάσνερ, Μπράχαμ και Βάιτζ συνεργάστηκαν στενά με το τμήμα οπτικών εφέ για να δημιουργήσουν ένα τέλειο αποτέλεσμα ανάμεσα στα χειροποίητα, τα ψηφιακά εφέ και τις λήψεις με ηθοποιούς. «Μου προσέφεραν την ελευθερία να μετακινώ τα πράγματα και να κάνω διαρκώς αλλαγές, όπως απαιτούσε το σενάριο,» θυμάται ο Βάιτζ. «Τίποτε δεν ήταν αδύνατο για τον Μάικ και την ομάδα του. Η ικανότητά τους να προσαρμόζονται στις νέες απαιτήσεις και η επινοητι­κότητά τους ήταν κάτι το αξιοθαύμαστο.»
Οι δυο πιο επείγουσες και πανταχού παρούσες ψηφιακές μορφές στην ταινία, είναι δύο κεντρικοί χαρακτήρες που δεν είναι άνθρωποι: το δαιμόνιο της Λύρας, ο Παν, που αλλάζει διαρκώς μορφές όπως γίνεται με τα δαιμόνια των παιδιών και που παίρνουν σταθερή μορφή μόνο όταν ο άνθρωπος ενηλικιωθεί, και ο Γιόρεκ Μπάρνισον, μία αρματωμένη πολική αρκούδα.
Η Rhythm and Hues ανέλαβε να ζωντανέψει τα δαιμόνια και να προσφέρει την κατάλληλη τεχνογνωσία για να φανεί ότι τα δαιμόνια παίζουν μαζί με τους αληθινούς ηθοποιούς. «Έπρεπε να ξέρουμε πόσο μεγάλο είναι το κάθε δαιμόνιο, πόσο ζυγίζει, πώς κινείται, και έπρεπε όλα αυτά να τα πούμε στους ηθοποιούς και να βρούμε ένα αξιοπρεπές υποκατάστατο του δαιμονίου, είτε ήταν μία πράσινη κάλτσα [ώστε να μη φαίνεται πάνω στην πράσινη οθόνη] ή ένας μαριονετίστας που μιμείται το δαιμόνιο στο χώρο,» λέει ο Μπιλ Γουέστενχόφερ της Rhythm and Hues. «Ο χρυσός πίθηκος της κυρίας Κάλτερ είναι ένα πολύ ήρεμο δαιμόνιο, σε αντίθεση με τον Παν, ο οποίος χοροπηδάει συνέχεια τριγύρω. Εμείς θέλαμε αυτό να αντανακλάται στο χαρακτήρα, κι έτσι όταν ο μαριονετίστας κάνει τα χοροπηδητά του, να μεταδίδει στον ηθοποιό το πώς ακριβώς θα κινείται το δαιμόνιό του.»
Παρόμοια, η ερμηνεία του Γιόρεκ Μπάρνισον ήταν μεγάλης σημασίας. «Δεν είναι μία πολική αρκούδα -είναι μία Panserbjorne, μία οπλισμένη αρκούδα, η οποία φέρει πανοπλία και μιλάει,» τονίζει ο Φινκ. «Έτσι καθώς ζωντανεύαμε στον υπολογιστή την κάθε κίνηση της αρκούδας, είτε αυτή διασχίζει τρέχοντας ένα φιορδ με τη Λύρα στην πλάτη της, είτε μπλέκει σε μια μάχη, είτε έχει μία φιλική κουβέντα, οι μύες της, οι εκφράσεις της, ακόμη και η κίνηση της γούνας της, όλα αυτά θα έπρεπε να είναι με ακρίβεια φτιαγμένα και μοναδικά για το συγκεκριμένο ήρωα, τη συγκεκριμένη στιγμή.»
Σε όλη τη διάρκεια της παραγωγής, ο Φινκ και η ομάδα του εστίασαν κυρίως στο πιο σημαντικό στοιχείο γι' αυτούς τους ψηφιακούς χαρακτήρες - την ερμηνεία. «Θα έπρεπε να είναι τόσο πειστικοί στην ερμηνεία τους όσο και οι άνθρωποι-ηθοποιοί της ταινίας,» εξηγεί ο Φινκ. «Ξεχάστε τις τεχνικές λεπτομέρειες -τη γούνα και την πανοπλία, τις γρατσουνιές απ' τη μάχη, τη βρομιά κάτω από τα νύχια- το πιο σημαντικό σ' αυτούς τους χαρακτήρες ήταν να αποδώσουμε συναίσθημα στην ερμηνεία τους.»
Όλο το υλικό έκοβε και έραβε, στη διάρκεια των γυρισμάτων και της τελικής επεξεργασίας του φιλμ, η βετεράνος μοντέρ Άνν Β. Κόουτς, η οποία κέρδισε ένα Όσκαρ για το μοντάζ της ταινίας του Ντέηβιντ Λιν Λόρενς της Αραβίας (1962), και συνεχίζει να δουλεύει σήμερα στα 80 της χρόνια. «Νομίζω ότι ο Λόρενς της Αραβίας είναι η καλύτερη ταινία που έγινε ποτέ και πάντα ήθελα να δουλέψω με την Άνν Κόουτς,» λέει ο Βάιτζ. «Συμπτωματικά, της άρεσαν πολύ τα βιβλία του Πούλμαν. Για μένα είναι φανταστικό -να πρέπει να συνεργαστώ με μία από τις καλύτερες μοντέρ όλων των εποχών. Η Άνν κουβαλάει τον πλούτο της εμπειρίας στην αφήγηση. Είναι πολύ έξυπνη, και γνωρίζει καλά τον τομέα των οπτικών εφέ.»
Το τελικό αποτέλεσμα θα καταπλήξει ακόμη και τους πιο φανατικούς θαυμαστές των βιβλίων. «Πραγματικά όλα έγιναν όπως ακριβώς τα είχα φανταστεί,» λέει ο ηθοποιός ΝΤΑΝΙΕΛ ΚΡΕΓΚ. «Είναι μία απόδειξη του πάθους του Κρις, της δουλειάς που έκανε η ομάδα του, και της υπέροχης γραφής του Φίλιπ που είναι τόσο παγκόσμια, ώστε έγινε δυνατό να ζωντανέψει αυτό το σύμπαν με τέτοιο συγκλονιστικό και ομοιόμορφο τρόπο.»

 

page top designed and developed by